De kracht van ICT in het onderwijs
In de digitale samenleving waarin de leerlingen tegenwoordig opgroeien zijn digitale vaardigheden onmisbaar. Op Sterrenschool Apeldoorn worden Ipads ingezet om aan deze vaardigheden te werken.
De Ipads worden als hoofddoel gebruikt om de aangeboden lesstof te automatiseren. Denk aan de basisvaardigheden binnen de vakken rekenen, taal en spelling zoals het leren van de tafels, spellen van woorden, topografie en het onder de knie krijgen van rekenstrategieën.
De voordelen van het automatiseren van lesstof op de Ipads is dat iedere leerling kan werken aan zijn eigen doelen. Ook kunnen leerkrachten de ontwikkeling en vooruitgang van de leerlingen goed monitoren. Daarnaast biedt het een inzicht in welke opdrachten correct en welke incorrect zijn beantwoord. Hierdoor kunnen ook extra instructies worden gegeven op de onderdelen waar leerlingen op uitvallen. Daarnaast bieden de online programma’s ook direct feedback aan de leerlingen, waardoor deze ook steeds meer inzicht krijgen in hun eigen leerproces.
De voordelen van het automatiseren van lesstof op de Ipads is dat iedere leerling kan werken aan zijn eigen doelen. Ook kunnen leerkrachten de ontwikkeling en vooruitgang van de leerlingen goed monitoren. Daarnaast biedt het een inzicht in welke opdrachten correct en welke incorrect zijn beantwoord. Hierdoor kunnen ook extra instructies worden gegeven op de onderdelen waar leerlingen op uitvallen. Daarnaast bieden de online programma’s ook direct feedback aan de leerlingen, waardoor deze ook steeds meer inzicht krijgen in hun eigen leerproces.
Naast het automatiseren worden de Ipads ook ingezet om de creatieve kant binnen de digitale geletterdheid te stimuleren. Denk aan het maken van vlogs, filmpjes, presentaties en verslagen. Hierbij wordt gelet op internetgebruik en het zoeken en kunnen vinden van de juiste informatie.
Tot slot worden de Ipads ook ingezet tijdens lessen. Bijvoorbeeld door in plaats van een leestekst te printen, deze op de Ipads weer te geven. Hierbij kan ook de handige voorleesfunctie worden toegepast, die sommige leerlingen nodig hebben. Ook wordt bij bepaalde vakken de verwerking van opdrachten op de Ipads uitgevoerd zoals Engels en wereldoriëntatie.
LB